tekst! FN-SAHARA teknik | p-lynggaard.dk's

FN-SAHARA teknik

Tekniske data og informationer:

Producent Fabrique Nationale D’Armes de Guerre
Herstal bei Lüttich, Belgien
Link til FN fabrikkens webside: HER! Fabrikerer bl.a. Browning våbner.
 * = fabriksoplysninger
 En cylindret sideventilet blokmotor  Lavt aftagelig topstykke.
 Smøring:  Automatisk central smøring med sump og oliepumpe.
 Slagvolumen: 348 m3
 Boring:  * 74 m.m.   (standard)
 Slaglængde:  * 80,5 m.m.
 HK:  * 5,5
 Tophastighed: * 90 km./t.  – nok mest teoretisk!
 Oliebeholdning: 1,5 liter
 Ventilspillerum:  * 0,1 – 0,2 m.m.   Dette svarer til tykkelsen på et visitkort.
 Karburator: Anbefalet: AMAL 276 012 F. ( er p.t. monteret)!
Med 30’dyse til vinterbrug og 31′ dyse til sommerbrug.
Med vinterdyse er tophastighed ca. 10 – 15 km. mindre og benzinforbruget er ca. 1 liter mindre./ 100 km.
 Tænding: Bosch  
 Tændingssystem:  Standard: magnettænding.
 Tændingssystem:  Luxus model: Elektrisk BOSCH B 142 RS1 m./stændspole. Dynamo kul dim.: 4 x 7 x 19 m.m.
 Tændrør: Bosch RO 10 291 / M10Aco
 Platinafstand:  *  Mellem 4/10 og 5/10 m.m.  
 Tændingstidspunkt:  Manuel regulering på reguleringshåndtaget på venstre side af styret.
 Karburator  
 Vægt: ca.  *   ca. 138 Kg.  *
 Benzintank:  7,5 liter.
 Kæde f./ solo:  *  ½”, bredde 7,55:  
 Kæde f./ sidevogn:  *  ½”, bredde 7,55:
 Kædehjul:  19 x 38
 Kædehjul:( gearing for sidevogn!)  *  19 x 43
 Kædespænding:  *  Korrekte spænding er med en kædebevægelse på 20 m.m.
 Gearing solo:  *  I gear: 13,32
   II Gear: 7,85
   III Gear (høj): 5,44
 Gearing sidevogn:  *  I Gear: 15,25
   II Gear: 8,90
   III gear (højt): 6,15
 Dækdimension:  350 x 19
 Dæktryk:  For: 1 Atm   Bag: 1,25 Atm.
 Eger længde:  *  Nr. II  –  Venstre 220 m.m. og højre 217 m.m.
   Kan være egeret op på flere måder!
 Hjul lejer:  FAG 30302A

 

 

 

 

Modernisering.

En vigtig ting er at få modificeret koblingen lidt. Koblingen på en FN er mildest talt elendig. Alle koblings pladerne er fremstillet i metal og de kører i oliebad. Dette vil resultere i, at de “fedter” og har noget svært ved slippe hinanden når der kobles ud – de klistrer simpelthen sammen og hænger i det vaccum der er mellem pladerne. Det er helt galt, så længe motoren er kold, lidt bedre når den er gennemvarm . . . det er derfor FN kørere altid starter motoren op en ½ time før alle andre, og ofte skal koblingen bremses fri i første gear, med motorcyklen på støttebenet, før man er klar til at køre. Det har dog den fordel, at det er helt legalt at “file”lidt på koblingen.  002
En måde at afhjælpe problemet på er at bore nogle 5 mm. huller som vist på billedet
Her er en af de ”indvendige” plader med hullerne boret forskudt.
003

Koblingsplade

Og her vises en af de ”udvendige” plader. Denne forholdsvis nemme operation hjælper
med til at bryde det vaccum der er mellem pladerne. Der vil stadig være lidt problemer når motoren er kold, men når den er varm virker det næsten perfekt.

004

 

Print Friendly, PDF & Email