tekst! Matchless G 80 S | p-lynggaard.dk's

Matchless G 80 S

 Matchless G 80 S
Årgang 1955
500 ccm.
SV400001-001
SV400003-001

The Early Years

MATCHLESS

I GANG MED CYKLER.
Etableret af Henry Herbert Collier som ” Collier & Sons ‘ , sammen med sønnerne Charlie & Henry.
Matchless Motorcycles begyndte med cykler , som så mange andre producenter af Classic British Motorcycles gjorde. De byggede deres første prototype motorcykel i 1899 og fik den i produktionen i 1901. I 1905 fremstillede de en model med JAP V -twin powered cykel, med en af de tidligste udgaver med bageste svingarm støddæmper i motorcyklens historie. Så startede de på racing . I 1907 vandt sønnen Charlie med deltagelse i TT Singles Race med en gennemsnitlig hastighed på 38,21 MHP / ca. 60 km./t.( blændende hastighed, på det tidspunkt) . Hans bror Harry vandt i 1909 og Charlie vandt igen i 1910. På det tidspunkt blev der hovedsagelig bygget en-cylindrede, og med et par V- stillede til sidevognskørsel. Frem til dette tidspunkt blev Matchless Motorcycles bygget ved hjælp af andre producenters motorer, men i begyndelsen af 1912 ,begyndte Matchless  selv at bygge deres motorer. 1. verdenskrig kom & gik uden at Matchless fik nogle militære kontrakter til at bygge motorcykler til Krigsministeriet . Men i 1919 blev produktionen genoptaget med Matchless’s fremstilling af en ny V -twin & og i 1923 med en ny en cylindret. Faderen døde i 1926 efterladende en levende familiedrevet virksomhed. I 1930 designede Charlie, en small – vinklet ( 26 grader ) 400cc V- tvilling motor benævnt Matchless Silver Arrow . De udvidede dette til en 600cc V -4 i 1931.

Teknisk Produktion1949-1963 Motortype : Enkelt cylinder,
stødstang 2 ventil, 4 takts
Kapacitet: 498cc Boring og slaglængde : 82,5 x 93mm Kompressionsforhold : 5.9:1
Brændstof System: 27mm Amal karburator
Ydelse: 23PS / 5.400 rpm Tør vægt : 177 kg Tophastighed: ca. 125 km./t.

Historik.

I begyndelsen af halvtredserne er Britiske fire -takts støds stangs motorer som enkelt cylindrede på 500 ccm. de mest populære  maskiner. Typiske for denne æra var Matchless G80 og AJS Model 18 , begge fremstillet af Associated Motor Cycles ( AMC) i London. De to førnævnte modeller blev produceret på den samme fabrik.
Modellen AJS 18S / Matchless G 80 var lidt tunge , men det var et langt bedre tilbud  med bedre ydelse og brændstoføkonomi end de hurtige biler af samme æra.
Et design, der er  fra 1930’erne og som blev fremstillet  i 30 år.  Matchless / AJS opdateredes, med et affjedret baghjulsophæng ( dermed »S« ) . Svingarmen var en omfattende forbedring på svingningen af bagenden og hjulets vandring var dermed kun på 75mm
Motoren:
En beskeden ydelse med lav komprimering af motoren i 1950, var på grund af forholdene i Storbritannien. Benzin rationering blev afskaffet i 1950 , men mærkevarer brændstofferne vendte ikke tilbage til gaden før end 1953. Hvis du ikke kunne få fat på høj-oktan flybrændstof, var du begrænset til standard lavt oktan Et kompressionsforhold på 6:1 ville have forårsaget overophedning af motoren og ødelægge stempel og ventiler.
Den gode ting ved lav komprimering var, at den var let at kickstarte og havde så samtidig større fleksibilitet ved lave omdrejninger . Disse Matchless/AJS kunne ikke nå op over 128 km./t., men den kan så gå helt ned til 30 km./t.i højeste gear . Dette betød, et meget lavt brændstofforbrug.
Chokerende udvikling:
AMC designede sin helt egen teleskop forgaffel i 1941 for Matchless/AJS G3 / L , men de valgte at kopiere Velocette’s dobbeltsvingarm til baghjulsophænget for topmodellerne i rækken af AJS og Matchless enkelt og twiin maskinerne. Kortere lodrette støddæmpere blev introduceret i 1949. De ” lysestage ” lignende støddæmpere havde  kun 50cc SAE 20 olie i hver dæmper. De var tilbøjelige til at gå i bund og lække og havde dræn og blindpropper der opfordrede ejerne til at overfylde dæmperne, hvilket betød yderligere lækage . ‘ Jampot ‘ støddæmperne erstattede disse på 1951 versionen.
Print Friendly, PDF & Email