tekst! SAAB Sonett | p-lynggaard.dk's

SAAB Sonett

I 1956 introduceredes SAAB’s første Sonett Supert Sport, også kendt som Saab Sonett 1. I 2006 var det 50-årsdagen for Sonett.

Uofficielt kendt som Saab 94, blev Sonett Super Sport en iøjnefaldende to-sæders sportsvogn til konkurrence brug.
Navnet lyder som en sang. Men fakta er, at Saab Sonett Sports Car var et originalt navn efter det svenske udtryk “sanätt”, som menes -“so neat”. Men i virkeligheden var Saab Sonett sportsvogn oprindeligt opkaldt efter det svenske udtryk „sanätt”, der betyder „så pæn”.

SAAB Sonett 1 kom med i hestekraft kapløbet omkring 1956. Vidunderet var en ren racerbil og blev blot produceret i seks eksemplarer.

Motoren var baseret på en standard 748 cc. 3 cylinder totaktmotor, som anvendtes i  SAAB 93 sedan. Kompressionen var øget til 10,0:1 og var udstyret med tobbeltkarburatorer, som fødte de tre cylindre gennem vaccum-lignende rør. Den største ydelse fandt man ved en motortemperatur på blot 50° C . For at opnå dette, tilførtes helt „frisk koldt” vand fra en seperat vandtank. Overskuddet af det varme vand, ledte de lige ud i den fri luft. Dette blev reguleret at to termostatstyrede pumper. Tændingen justerede man manuelt. Det var absolut nødvendigt, fordi motoren ikke var let at starte for uerfarne.
Motoren havde ekstreme hårde tændrør af “Surface Gap” typen og de ekstreme portåbninger (afstanden mellem indsugning/skyllekanalerne) bevirkede at den skulle holdes i høje omdrejninger, når først den kom i gang! Ved motoromdrejninger under 3000 o./min. var der ingen mærkbar effekt!

For at forbedre vægtfordeling, blev motor og gearkasse vendte 180 °. Men der var stadig forhjulstræk, denne installation gav bilen en „front, midt-motor” konfiguration, med vægten af hele drivaggregatet indenfor vognens akselafstand. For at bibeholde god balance, var en 60-liters brændstoftanken monteret i siden af bilen, modsat førersiden. Og for at holde fronten af bilen så lavt som muligt, var motoren hældende lidt til højre.
Maksimale effekten på 57,5 hk var en beskeden ydelse til væddeløb, men med en totalvægt på kun 500 kilo, havde Sonett Super Sport en god effekt / vægt-forhold på mere end 10 hk/100kg. En stiv undervogn gav en adræt handling for at kompensere for, hvad den manglede i decideret magt.

Accelerationen var 0 – 80 km./t. på 8 sek. Tophastigheden var på 215 km./t. En ren dynamitpakke på det tidspunkt.

Den var designet og udviklet til at give Saab en ny ankomst i bilindustrien og en konkurrencedygtig adgang til international bilsport. Det lille team bag projektet var uimponeret af konkurrenternes brug af tunge stålrør, som blev svejset sammen for at skabe chassis i racerbiler på det tidspunkt. De fandt en alternativ løsning fra egen flydesign. Resultatet var en let, men yderst stærke „monocoque” (single shell) struktur lavet af nittede paneler af specifikationer fra luftfarten, helt i aluminium som motoren og transmission var direkte monteret på.
Det vejede kun 70 kilo. Sonett udnyttede et elegante design af det hule “badekar” princippet efter kroppens facon fra et luftfartøj. Det blev bygget seks år før et lignende koncept revolutionerede Grand Prix løbene i form af Colin Chapmans Lotus 25 Formula One bil!
Bilens lavt slyngende karrosseri var ikke mindre overraskende. Baseret på en mindre model fra Saab designer Sixten Sason, blev det støbt i glasfiber forstærket plast (GRP), et nyt materiale på det tidspunkt. Sason klagede over udformningen af panelerne, men GRP blev valgt, fordi det var meget lettere end stål, selv om brug af et sådant materiale var i sin vorden.

Den første prototype skabte en sensation på Stockholm Motor Show i februar 1956 og et testprogram begyndte straks for at fremskynde udviklinges arbejdet. Yderligere fem Sonetts med stål monocoques blev bygget.
Men før et egentlig væddeløbs programmet kom i gang, kom nye konkurrenceregler i vejen for Saab i den international rally sport og man fastholdt en produktion baseret på biler med en mere omkostningseffektiv drift. Resten, herunder Erik Carlsson’s efterfølgende internationale samlingspunkt succes, er historie, som man siger.
Alle seks biler der er bygget i 1956/57 er stadig i orden. Når de ikke er ude på demonstrations kørsel, er de første to Sonett Saab 1 på Bil Museummet i Trollhättan. De andre fire biler er ejet af private samlere.

Den første SAAB Sonett

 

SAAB Sonett “Badekarret” Der var jo venstre kørsel i Sverige dengang.

Her et kig ned i “badekarret” i SAAB SONETT
Man kan se til venstre, hvor benzintanker er placeret under.
I højre side sidder gearskiftet.
 

 

 

 

SAAB Sonett. De ses ofte til Race o.l. bl. a. på Anderstorpp.

 

 

Print Friendly, PDF & Email