tekst! Totakt princip | p-lynggaard.dk's

Totakt princip

Totakts motoren
Arbejdsmetoder

1. Når stemplet er på vej opad åbnes der for indsugningskanalen og gasblandingen bliver herved suget ned i krumtaphuset
2. og fortættes ved et tryk på p= 0,3 – 0,5 bar, når stemplet næsten er i bund, vil skyllekanalerne blive åben over stemplet,
3. og den fortættede gasblanding i krumtaphuset får nu adgang til at strømme til oversiden af stemplet med et tryk på p=0,5 – 0,2 bar,
4. der sker nu en kompression over stemplet på et tryk på p=8 – 12 bar
5. og når stemplet nu er få grader fra toppunktet skal tændingen fra tændrøret ske og trykket er nu p=30 – 32 bar når nu stemplet når nedad,
6. og umiddelbar før åbning til udstødningskanalen er trykket p=0,5 – 0,2 bar og den afgående forbrændte gas er p= 3 – 0,1 bar.
7. Den afgående forbrændte gas bliver her presset ud af den indstrømmende nye gasblanding fra skyllekanalerne samt overtrykket fra eksplotionen og den skal hurtigst mulig forlade cylinderen men volumen i udstødningsrøret skal være afpasset så udstødningsgassen bliver bremset således der ikke når at strømme noget af den friske gasblanding med ud af cylinderen, men derimod gerne bibeholde en lille rest af den afbrændte gas.

Olie og blandingsforhold.

Klassiske totakts olie 2T-Classic med en høj tyktflydende mineralske 2Takt-Motorolie, designet til høj temperatur.

I DKW knallert og motorcykler bruges blande forholdet 1: 25. så mængden der blandes med olien, er som vist i tabellen.

Benzin 1 Liter 5 Liter 10 Liter 25 Liter
Olie 40 ml 200 ml 400 ml 1000 ml

Andre klassiske køretøjer venligst forhold sig til oplysningerne som angivet af fabrikanten.

Funktioner:

● Optimalt smøring af kuglelejer og cylinder
● lavt askeindhold, forhindrer dannelsen af koks
● Ingen røg ved start og drift
● forhindrer tilsodning af stempelringe
● reducere tændingsbanken  og eftertænding forårsaget af koks
● god rust og korrosion beskyttelse
● fremragende flow egenskaber ved lave temperaturer
● selv mixende (klasse SAE 3)

Tekniske data:

Totakts olie 2T-Classic
Massefylde, 15 ° C, kg / m³ 386
Nærtstående. Viskositet ved 40 ° C mm2 / s 116
Nærtstående. Viskositet ved 100 ° C mm2 / s 12,3
Viskositet indeks 96
Flammepunkt, DIN 51376, ° C 246
Kritisk punkt, DIN 51597, ° C – 15
Sulfat aske, 874, % masse 0,3
Print Friendly, PDF & Email